Logo Samodzielny Publiczny Zespół Gruźlicy i Chorób Płuc

Szpital 89 532 29 00 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ul. Jagiellońska 78, 10-357 Olsztyn

DYM TYTONIOWY ZABIJA!!!

Palenia tytoniu nie można traktować jak powszedniego zjawiska. Po pierwsze, papierosy to jedyny legalnie sprzedawany na całym świecie produkt o udowodnionym działaniu rakotwórczym. Po drugie, spowodowane paleniem nowotwory złośliwe czy zawały serca to choroby, których można uniknąć, a na które sami się skazujemy, paląc papierosy. Po trzecie, miliony palących Polaków to ludzie uzależnieni i zniewoleni przez palenie. Mimo że 80% z nich deklaruje chęć rzucenia palenia, często sami nie potrafi ą sobie z tym poradzić.

Palenie papierosów przypomina grę w rosyjską ruletkę: nikt z biorących w niej udział nie jest bezpieczny – na pewno ktoś zginie…, nie wiadomo jedyne kto i kiedy. W Polsce wśród „przegrywających” młodych mężczyzn (w wieku 30–50 lat) co drugi jest ofiarą palenia. Każdy palacz, który chce żyć lepiej i dłużej, powinien rzucić palenie. Każdy może to zrobić! Ci, którzy rzucili palenie, najczęściej twierdzą, że aby przestać palić, wystarczy tego chcieć. Najtrudniej jest podjąć decyzję – zrozumieć, że palenie to nonsens.

Wygrywa każdy, kto rzuci palenie. I Ty możesz wygrać walkę o swoje zdrowie, przestać „puszczać z dymem” swoje ciężko zarobione pieniądze, poczuć wolność i bezpieczeństwo, odnieść zwycięstwo nad uzależnieniem.

Witold Zatoński

DYM TYTONIOWY JEST TRUJĄCY!!!

Spalanie w wysokiej temperaturze tytoniu w „papierowej koszulce” jest procesem chemicznym. W jego wyniku powstaje wiele groźnych trucizn. Dym tytoniowy zawiera 4000 związków chemicznych, z których ponad 40 stanowią substancje rakotwórcze. Wszystkie docierają do najgłębszych zakamarków organizmu palacza, a także do organizmów innych ludzi, którzy przebywają w środowisku zanieczyszczonym dymem tytoniowym.

palacz

Rzucanie palenia to skomplikowany proces. Składa się on z wielu etapów, które czasami trzeba kilkakrotnie powtórzyć. Ilu byłych palaczy, tyle dróg wyzwolenia się od uzależnienia. Niektórzy przestają palić pod wpływem chwili; inni potrzebują głębokiego namysłu, długich przygotowań, specjalnych okoliczności, czasami pomocy lekarza. Mozolnie wybierają metodę, starannie wyznaczają „pierwszy dzień”. Po zaprzestaniu palenia każdego byłego palacza czekają dni pełne napięcia, niekiedy kłopoty z utrzymaniem masy ciała, a czasem poważne problemy z utrwaleniem osiągniętego sukcesu. Nie istnieje cudowna recepta, która każdemu chętnemu umożliwia zaprzestanie palenia. Ty także musisz znaleźć swoją drogę, aby zaprzestać palenia. Pamiętaj, że rzucenie palenia może być sposobem na lepsze poznanie siebie; kształtowanie charakteru; może być ponadto zajęciem twórczym – nauką pozytywnego myślenia. Dziesiątkom milionów ludzi udało się wygrać z tym uzależnieniem. W Polsce co czwarty dorosły mężczyzna to były palacz. Dołącz do nich!

DYM TYTONIOWY ZABIJA NIEPALĄCYCH!!!

Dla palaczy to zapewne gorzka prawda: ich palenie może być przyczyną poważnych kłopotów zdrowotnych najbliższych im osób. Wymuszony kontakt z dymem tytoniowym powoduje nie tylko łzawienie oczu, kaszel i napady astmy oskrzelowej, ale również wywołuje alergię i prowadzi do wielu innych poważnych chorób. Żony palących mężów dwukrotnie częściej chorują na raka płuca niż partnerki mężczyzn niepalących. Badania naukowe wskazują również na przyczynowy związek wymuszonego, biernego palenia i zawału serca. Przy tym palacz wydaje się mniej atrakcyjny towarzysko. Dla wielu osób zapach dymu tytoniowy jest odstręczający – unikają one kontaktu z palaczami, których oddech i ubrania nabierają charakterystycznego zapachu. Są też badania naukowe, w których stwierdzono, że palacze mogą być mniej sprawni seksualnie. Znacznie częściej dotyka ich impotencja.

DLACZEGO WARTO PRZESTAĆ PALIĆ?

Specjaliści przekonują, że nawet po kilkudziesięciu latach warto przestać palić – organizm będzie w stanie naprawić wyrządzone mu szkody. Rozpocznie się proces oczyszczania i regenerowania.

Po zgaszeniu ostatniego papierosa:

w ciągu 20 minut – tętno obniży się, ciśnienie tętnicze krwi powróci do normy

w ciągu 8 godzin – zwiększy się stężenie tlenu we krwi, a tlenku węgla spadnie do zera

w ciągu 24 godzin – ryzyko ostrego zawału serca znacznie się zmniejszy

w ciągu 48 godzin – Twoje zmysły smaku i węchu zaczną działać normalnie

w ciągu 2 tyg. do 3 miesięcy – układ krążenia ulegnie wzmocnieniu, poprawi się kondycja fizyczna

w ciągu od 1 do 9 miesięcy – zwiększy się wydolność układu oddechowego, ustąpią duszności, kaszel, zmęczenie

po 1 roku – ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca zmniejszy się o połowę

po 5 latach – ryzyko zachorowania na raka płuca, jamy ustnej, krtani i przełyku zmniejszy się o połowę; mniejsze będzie ryzyko wystąpienia udaru mózgu

po 10 latach – ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca będzie podobne, jak u osoby nigdy niepalącej

po 15 latach – ryzyko zachorowania na raka płuca będzie podobne, jak u osoby nigdy niepalącej.

Nigdy nie jest za późno…

Na koniec mamy dobre wiadomości dla długoletnich palaczy: nigdy nie jest za późno na rzucenie palenia: nawet po czterdziestu czy pięćdziesięciu latach palenia Twój organizm zdoła naprawić szkody wyrządzone przez tytoń.

Jeśli łatwo się męczysz, brakuje Ci tchu, masz problemy ze snem, to przyczyną tych dolegliwości może być nie Twój wiek, ale palenie tytoniu.

pozno

Poczujesz się zdecydowanie lepiej, jeśli przestaniesz palić. Wtedy przekonasz się, że to palenie papierosów było przyczyną Twojego ciągłego zmęczenia i osłabienia.

Zwykle łatwo zacząć palić. Wypalamy pierwszego w swoim życiu papierosa, potem drugiego i... kolejnego. W miarę upływu czasu pojawia się przyzwyczajenie, i niepostrzeżenie postępuje biologiczne uzależnienie od tytoniu.

Ile i jak palisz?

Aby zrozumieć przyczyny i mechanizm swojego uzależnienia od papierosów, należy przeprowadzić jego analizę. Obserwuj przez kolejne dni, ile wypalasz papierosów,

o jakich porach to robisz, w jakich miejscach i sytuacjach, z jakiego powodu zapalasz kolejnego papierosa i co sprawia, że czujesz się wówczas lepiej. Te obserwacje mogą się przydać podczas planowanego rzucenia palenia papierosów.

JAKI JEST STOPIEŃ TWOJEGO UZALEŻNIENIA?

Test uzależnienia

Szczerze odpowiedz na poniższe pytania.

1. Czy budzisz się w nocy, aby zapalić papierosa?

a) tak – 3 pkt.

b) nie – 0 pkt

Jeżeli tak, przejdź do punktu 3.

Jeżeli nie, przejdź do punktu 2., a potem 3.

2. Jak szybko po przebudzeniu zazwyczaj zapalasz pierwszego papierosa?

a) w ciągu 5 minut – 3 pkt.

b) w ciągu 6–30 minut – 2 pkt.

c) 31–60 minut – 1 pkt.

d) po 60 minutach – 0 pkt.

3. Czy masz trudności z powstrzymaniem się od palenia w miejscach, w których jest to zakazane?

a) tak – 1 pkt.

b) nie – 0 pkt.

4. Z którego papierosa najtrudniej Ci zrezygnować?

a) z pierwszego rano – 1 pkt.

b) z każdego innego – 0 pkt.

5. Ile papierosów wypalasz w ciągu dnia?

a) do 10 sztuk – 0 pkt.

b) do 20 sztuk – 1 pkt.

c) więcej niż 20 – 2 pkt.

6. Czy w ciągu pierwszych godzin po przebudzeniu palisz papierosy częściej niż w ciągu pozostałej części dnia?

a) tak – 1 pkt.

b) nie – 0 pkt.

7. Czy palisz papierosy nawet wtedy, gdy jesteś obłożnie chory?

a) tak – 1 pkt.

b) nie – 0 pkt.

Zsumuj punkty i przeczytaj komentarz.

0 pkt. – Nie jesteś jeszcze silnie uzależniony od tytoniu. Palenie tytoniu jest dla Ciebie raczej nawykiem, którego nie chcesz lub nie możesz się pozbyć. Powody, dla których palisz, leżą głównie w sferze Twojej psychiki lub wynikają z presji otoczenia. Przy odrobinie silnej woli i stosując się do naszych porad, możesz zerwać z paleniem.

do 7 pkt. – Jesteś na drodze do silnego uzależnienia. Jeśli chcesz przestać palić, powinieneś się ściśle stosować się do naszych porad. Postępując właściwie, masz szansę rzucić palenie. Może Ci się to udać już za pierwszym razem.

więcej niż 7 pkt. – Jesteś uzależniony. Wydaje Ci się, że nie możesz żyć bez papierosów. Jeżeli jednak będziesz bardzo chciał, masz szansę. Spróbuj. Być może w terapii pomogą Ci leki. Jeżeli sam nie dasz rady, Twój lekarz może Ci pomóc.

PORA PODJĄĆ OSTATECZNĄ DECYZJĘ!!!

Niewątpliwie podjęcie decyzji było z Twojej strony aktem silnej woli. Teraz musisz wykazać się jeszcze wytrwałością w dążeniu do zamierzonego celu. Przed rozpoczęciem przygotowań do zaprzestania palenia skorzystaj z kilku rad.

Kontroluj swoje reakcje związane z paleniem.

Oto kilka przykładów:

  • nie pal automatycznie;
  • wyjmując papierosa z paczki lub zapalając go, bacznie obserwuj swoje zachowanie;
  • schowaj pudełko papierosów, tak abyś po następnego papierosa musiał się udać na przykład do innego pokoju;
  • odmawiaj, gdy poczęstują Cię papierosem;
  • notuj powód i okoliczności zapalenia każdego papierosa;
  • opisz emocje, które towarzyszą Ci podczas palenia;
  • zaobserwuj, w jakich sytuacjach palenie tytoniu nie sprawia Ci przyjemności;
  • spróbuj nie zaciągać się w czasie palenia;
  • przed zapaleniem każdego papierosa zrób trzy oddechy;
  • nie pal, gdy ręce masz zajęte jakąś pracą, np. przy pisaniu, porządkowaniu itp.;
  • nie pal w towarzystwie, w którym choć jedna osoba nie pali;
  • pal w domu tylko w jednym miejscu;
  • myj zęby po wypaleniu każdego papierosa;
  • nie opróżniaj popielniczki albo przeciwnie, po wypaleniu każdego papierosa opróżniaj popielniczkę i usuwaj ją z pola widzenia;
  • usuń ze swojego otoczenia wszystkie przedmioty związane z paleniem (zapałki, popielniczki itp.);
  • szukaj wsparcia wśród osób niepalących, staraj się przebywać w ich towarzystwie;
  • nie pal w obecności dzieci, poświęć więcej czasu swoim bliskim;
  • notuj, ile pieniędzy wydajesz na papierosy; porównaj te wydatki z innymi.

Wprowadź ograniczenia

  • pierwszego papierosa zapalaj dopiero po śniadaniu albo najpóźniej jak potrafisz; ostatniego jak najwcześniej przed snem;
  • stopniowo ograniczaj liczbę wypalanych papierosów;
  • kolejnego papierosa wypalaj nie wcześniej niż po godzinie czy dwóch;
  • staraj się zrezygnować z wypalenia kolejnego papierosa, pamiętaj o tym, co Cię skłania do porzucenia palenia.

Zmniejsz liczbę wypalanych papierosów

  • wypalaj tylko pół każdego papierosa;
  • codziennie opóźnij zapalenie papierosa – najpierw kilka minut, potem o godzinę i więcej;
  • postanów że będziesz palić np. tylko w nieparzystych godzinach dnia lub tylko wieczorem;
  • zdecyduj wcześniej, ile papierosów wypalisz danego dnia; za każdego dodatkowego wrzucaj dwa złote do skarbonki;
  • nie zapalaj papierosa od razu, gdy poczujesz ochotę; poczekaj kilka minut i w tym czasie spróbuj zająć się czymś innym;
  • przestań kupować papierosy kartonami; nie kupuj następnej paczki, dopóki nie skończysz poprzedniej;
  • nie noś ze sobą papierosów; postaraj się utrudnić sobie do nich dostęp;
  • zostawiaj zapalniczkę lub zapałki w domu, tak abyś za każdym razem musiał prosić innych o ogień.

Nie pal w typowych sytuacjach

  • bezpośrednio po posiłku;
  • przy piciu kawy, herbaty czy alkoholu;
  • w samochodzie;
  • na spacerze;
  • podczas rozmowy przez telefon;
  • czytając gazetę, książkę itp.;
  • oglądając telewizję;
  • siedząc wygodnie w fotelu;
  • podczas oczekiwania na spotkanie.

RADY NA DOBRY POCZĄTEK!!!

  • Nastaw się pozytywnie do rzucenia palenia. Staraj się unikać negatywnych myśli związanych z tym, jak trudno Ci będzie przestać palić.
  • Spisz wszystkie powody, dla których chcesz przestać palić; co wieczór przed zaśnięciem powtórz jeden z nich 10 razy.
  • Znajdź silne osobiste powody związane ze zdrowiem i podejmij zobowiązania wobec osób, dla których chcesz przestać palić.
  • Pomyśl o swoich bliskich. Rzucając palenie, okażesz, że dbasz o ich zdrowie jak o swoje.
  • Ustal datę rzucenia palenia (może to być jakiś szczególny dzień, na przykład urodziny, jakaś rocznica, wakacje; możesz także wykorzystać nadarzającą się okazję, np. ważne wydarzenie rodzinne lub przeziębienie czy inną chorobę). Niech ta data stanie się „święta”, staraj się jej nie zmieniać pod żadnym pozorem. Jeśli dużo palisz w pracy, rzuć palenie podczas wakacji.
  • Zacznij się przygotowywać fizycznie: trochę ćwicz, pij więcej płynów, staraj się wypoczywać, aby uniknąć znużenia.
  • Naucz się sprawiać sobie przyjemność inaczej, niż paląc.
  • Bądź przekonany, że na pewno Ci się uda, ale pamiętaj, że jeżeli Twoja próba zakończy się niepowodzeniem, możesz zawsze spróbować rzucić palenie jeszcze raz, i tak aż do skutku.

palenie

JAK PRZETRWAĆ TRUDNE CHWILE?

Jeśli odczuwasz pokusę zapalenia papierosa, nie poddawaj się! Możesz tę pokusę przezwyciężyć, korzystając z naszych sprawdzonych sposobów:

  • pij dużo obojętnych płynów: wody, soków (dziennie 6–8 szklanek)
  • umyj twarz zimną wodą
  • wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych: zrób przysiad, pobiegaj w miejscu
  • otwórz okno i odetchnij głęboko pięć razy
  • umyj zęby odświeżającą pastą, np. miętową
  • wypij szklankę ciepłego mleka
  • gryź marchewkę, ogórek, jabłko, seler itp.
  • gryź pestki słonecznika lub dyni
  • żuj gumę miętową
  • zjedz cukierek o odświeżającym smaku
  • idź na spacer
  • weź gorący lub zimny prysznic, wytrzyj się energicznie
  • rób to, co lubisz, np. czytaj ulubioną książkę
  • postaraj się zająć ręce, np. zrób pranie, zajmij się majsterkowaniem
  • policz od stu do jednego
  • kup sobie coś co sprawi Ci przyjemność
  • zmieniaj pozycję ciała (wstań, usiądź, połóż się)

Tymi sposobami pokonasz nawet najsilniejszą pokusę zapalenia papierosa!

WYGRYWA KAŻDY, KTO RZUCI PALENIE.

I TY MOŻESZ WYGRAĆ WALKĘ

O SWOJE ZDROWIE!!!

szczescie

„Program profilaktyki chorób układu oddechowego, w tym przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) i astmy oskrzelowej”,

współfinansowany przez Województwo Warmińsko – Mazurskiego.